پلمب دفاتر:

طبق ماده ۶ قانون تجارت، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت جهت اظهار هزینه‎ها و درآمدهای خود به دفاتر پلمب نیاز دارند.

علل نامگذاری دفاتر، به نام پلمب دفاتر به این علت است که تمامی صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمب می شوند بدین منظور کلیه شرکت‎ها در صورتی که کارکرد داشته باشند جهت تعیین نمودن عملکرد مالی خود موظف به تکمیل و ارائه این دفاتر هستند، عدم اخذ، تکمیل و ارایه این دفاتر باعث علی الراس شدن شرکت خواهد شد همچنین زمانی که شرکت فعالیتی هم نداشته باشد جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمب شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تحویل بدهند.

مدارک برای پلمب دفاتر

اگر شخص حقیقی باشد:

  • کپی کارت ملی شخصی که تقاضای پلمب دفاتر دارد.
  • کپی از پروانه کسب و هم چنین کپی از مجوز فعالیت شخص

اگر شخص حقوقی باشد:کپی مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی متفاوت است.

  • کارت ملی شخصی که مدیر عامل شرکت است.
  • روزنامه های کثیر الانتشار که آگهی تاسیس روزنامه در آن به چاپ رسیده باشد.
  • اگر شرکت در طول فعالیت خود تغییراتی داشته است باید تمامی مدارک تغییرات شرکت کپی گرفته شود.
  • وکالتنامه برای شخصی که نماینده شرکت است و قصد پلمب دفاتر را دارد.

مراحل پلمب دفاتر

شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است که بایستی شخص برای پلمب دفاتر خود این اطلاعات را داشته باشد. در دفتر روزنامه یک جدول سود و زیان ساده و روزانه گرفته می شود و طبق آن مشخص می گردد که شرکت در طول روز چقدر درآمد دارد. اما تنها تفاوت دفتر کل در این زمینه به هفتگی بودن میزان سود و زیان شرکت اشاره کرد که این موارد از اهمیت بسیار زیادی برای شرکت ها برخوردار است.

صفحات دفاتر فوق باید دارای شماره ترتیب اعم از ردیف یا مترادف بوده و نخ کشی باشد. متصدی امر کلیه صفحات آن را شمارش و به مهر مخصوص ممهور می نماید و تعداد صفحات را در ابتدا و انتهای آن با تصریح به اسم و مشخصات تاجر صاحب دفتر، قید و اعداد را با تمام حروف نوشته و دو طرف آن را با مهر سربی که وزارت دادگستری تهیه نموده پلمپ می کند. دفتر کپیه نیازی به پلمب و ثبت ندارد.

تاجر مکلف است معاملات خود را در دفاتر به ترتیب ثبت کند. تراشیدگی، مخدوش نمودن و گذاشتن صفحات سفید بیش از اندازه به موجب ماده ۱۳ قانون تجارت ممنوع است. تاجر الزاماَ باید این دفاتر را حداقل تا ۱۰ سال نگه دارد.

مهلت پلمب دفاتر

جهت اخذ دفاتر پلمب شده هر سال؛ باید سال قبل از آن در واقع  پیش از شروع سال مالی جدید؛ اقدام به دریافت پلمب دفاتر شده نمود. برای مثال برای دریافت دفاتر سال 1403 تا پایان اسفند سال 1402 باید اقدام کرد.

در مورد شرکت‌های تازه تاسیس سفارش دریافت دفاتر تا ۳۰ روز پس از ثبت امکان‌پذیر است، ولی از سال دوم به بعد برای هر سال مالی، باید قبل از شروع سال مالی جدید دفاتر را تهیه کنید.

جرائم عدم ارائه دفاتر

عدم ارائه دفاتر، جریمه ای معادل ۲۰% مالیات و در صورت رد دفاتر جریمه ای معادل ۱۰% مالیات منظور خواهد شد.

دلایل رد دفاتر

  • از دفاتر سال قبل استفاده شود.
  • اطلاعات به صورت کذب ثبت شدند.
  • فعالیت های مربوط به شعبات یا نمایندگی ها ثبت نشده است.
  • صفحات به شکلی غیر واقعی سفید مانده است و در واقع قصد سوء استفاده وجود دارد.
  • یک یا تعدادی از فعالیت ها ثبت نشده است.
  • برخی از مندرجات از طریق تراشیدن، پاک کردن و… تغییر کرده است.
  • دفاتر از پلمپ خارج شده و فاقد یک یا چند برگ است.
موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

 گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09368418004

ایمیل پشتیبانی:

chortkepardaz00@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.