بودجه 1403

بر اساس بودجه 1403، منابع عمومی دولت بیش از 2429 هزار میلیارد تومان که نسبت به بودجه امسال 16 و هفت دهم درصد افزایش دارد. صادرات نفت در لایحه بودجه 1403، روزانه یک میلیون و 350 هزار بشکه به قیمت 65 یورو است. همچنین درآمد نفت در لایحه بودجه 1403 حدود 614 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد. طبق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، مجموع رشد بودجه عمومی لایحه 1403 نسبت به قانون امسال، 18 درصد بوده و واقعی شدن و انضباط بخشی، افزایش سهم درامدهای پایدار، درآمدهای حاصل از صادرات نفت کمتر از مصوب در بودجه 1402 بوده است. ضمن اینکه تراز عملیاتی بودجه به 308 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

 وضعیت قبوض آب و برق و گاز وضعیت هزینه‌های آب و برق و گاز برای اقشار متوسط و کم درآمد اهمیت بالایی دارد. دولت برای سال آینده پیشنهاد ثابت‌ ماندن درصد عوارض دریافتی از مشترکان پرمصرف آب را داد.از طرفی، وزارت نیرو در لایحه بودجه 1403 مکلف شد در مورد مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده‌اند به ازای هر مترمکعب مازاد، 35 درصد نرخ را افزایش دهد. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هر واحد مسکونی برای گاز و برق باید به ترتیب چهار هزار ریال و سه هزار ریال بپردازند. این عدد برای واحدهای تجاری ۳۰ هزار ریال است. برای مشترکان روستایی مبالغ فوق‌الذکر معادل 50 درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف است. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. 

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

براساس قوانین ، در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به جز در موارد خاص ۹ درصد می باشد اما دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گویا قصد تغییر این نرخ را دارد. دلیل اینکه در تبصره ۶ این لایحه چنین بیان شد که نرخ مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، به میزان یک واحد درصد افزایش خواهد یافت تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی شود. بر همین اساس اگر مجلس لایحه بودجه سال آینده را به تصویب برساند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۰ درصد خواهد رسید.

افزایش حقوق ها در سال 1403 چقدر است؟

پیشنهاد افزایش حقوق همه گروه‌های حقوق‌بگیر شاید مهم‌ترین بخش بودجه برای قشر کارمند و کارگر، میزان افزایش حقوق باشد. افزایش ضریب حقوق همه گروه‌های حقوق بگیر ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری ۲۰ درصد پیشنهاد و سقف خالص پرداختی‌ها ۶۵ میلیون تومان اعلام شد.

سقف معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران را همانند سال ۱۴۰۲ در نظر گرفتند. براساس آن حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان از معافیت مالیاتی حقوق بهره مند خواهند شد.

همچنین بر مبنای لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف پاداش پایان خدمت کارمندان ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود. رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه برای اقشار کم درآمد، بحث یارانه‌هاست. در همین زمینه، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسید. البته حذف یارانه ثروتمندان و پُردرآمدها در این سال از سر گرفته می‌شود.

معافیت مالیاتی افراد فاقد درآمد در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

طبق ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم:

در قانون مالیات های مستقیم برای اشخاص حقیقی معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شد که مهم ترین آن ها معافیت های مطرح شده در ماده ۵۷ و ۱۰۱ قانون مذکور می باشد. در همین راستا ابتدا به بیان این دو ماده قانونی می پردازیم.

اگر شخص حقیقی هیچ گونه درآمدی نداشته باشد به میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم از درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات معاف است.

در این ماده توجه به دو نکته اهمیت دارد: اول اینکه این معافیت فقط برای اشخاص حقیقی قابل استفاده می باشد. دوم این که شخص نباید منبع درآمد دیگری داشته باشد بدین معنی که اگر فرد منابع درآمدی دیگری دارد و میزان این درآمد ها از سقف معافیت ماده ۵۷ بالاتر باشد دیگر نمی توان این معافیت را به شخص اعطاء کرد.

معافیت مهم دیگری اصطلاحا به معافیت معیشتی معروف است و در ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم به آن پرداخته شد. براساس ماده مذکور، درآمد شخص حقیقی تا مقداری ازمبلغ درآمد سالیانه که قانون تعیین می کند از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

نکته: ابتدا باید گفت که استفاده از این معافیت مشروط به تسلیم اظهارنامه می باشد و این معافیت از درآمد مشمول مالیات فرد کسر خواهد شد نه مبلغ مالیات. همچنین در مشارکت های مدنی سهم شرکاء از این معافیت به نسبت مساوی می باشد و قانون گذار حداکثر دو معافیت به این گونه مشارکت ها خواهد داد. شرکایی که باهم رابطه زوجیت دارند در حکم یک شریک هستند و به آن ها یک معافیت اعطاء می شود. در صورت فوت یکی از شرکاء، وراث وی به صورت مساوی از یک معافیت بهره مند خواهند شد.

میزان این دو معافیت هر ساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می شود و اگر قصد استفاده از این دو معافیت را دارید ابتدا باید از مبلغ آن آگاه باشید. در همین راستا بر اساس بند (ز) تبصره (۱۲) بودجه سال ۱۴۰۲، معافیت معیشتی موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم و معافیت ماده ۵۷ قانون مذکور  برای سال جاری، مبلغ ۴۷,۵۰۰.۰۰۰ تومان در سال در نظر گرفته شد. با توجه به انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بر اساس تبصره ۶ لایحه ی مذکور این مبلغ در سال آینده تا سقف ۴۵ تومان در یک سال تعیین شد و باید دید که مبلغ تعیین شده برای سال ۱۴۰۳ توسط مجلس تغییر خواهد کرد یا اینکه مبلغ مذکور به تصویب نهایی می رسد.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

 گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09368418004

ایمیل پشتیبانی:

chortkepardaz00@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.