مالیات حق تمبر
مالیات حق تمبر:هر آنچه درباره مالیات حق تمبر باید بدانیم

مالیات حق تمبر یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که بر اساس قوانین مالیاتی هر کشور بر روی معاملات و اسناد رسمی اعمال می‌شود. این مالیات به صورت تمبری بر روی اسناد مورد نیاز الصاق می‌شود و درآمدهایی را برای دولت فراهم می‌کند. مزایای این نوع مالیات شامل تأمین منابع مالی برای دولت و عدالت مالیاتی است.

حق تمبر بانکی چقدر است؟

طبق ماده 44 و 45 قانون مالیات مستقیم از هر برگ چک که از طرف بانک ها چاپ می‌شود در موقع چاپ دویست (200) ریال حق تمبر اخذ می‌شود.برای اسنادی مانند سفته نیز مبلغ نیم در هزار دریافت می‌شود. هم‌چنین حق تمبر برای مبالغ کمتر از 1000 ریال معادل حق تمبر مبلغ 1000 ریال دریافت می‌شود.

اسناد، مدارک و اوراق مشمول مالیات حق تمبر

طبق ماده 46 همه اسناد تجاری قابل انتقال در ایران صادر، معامله و یا استفاده شده‌اند (به استثنای چک و سفته و سهام شرکت‌های تجاری)، اسناد تجاری قابل انتقال که در ایران بارنامه دریایی و هوایی و اوراق بیمه مال‌التجاره مبلغ 5000 ریال و بارنامه زمینی مبلغ 1000 ریال مالیات حق تمبر تعلق می‌گیرد.تبصره های این ماده به شرح زیر است:

1-از کارت معافیت هریک از مشمولان که به انحای مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف می‌شوند، بابت صدور کارت معافیت مذکور، مبلغ ‌ده هزار(10,000) ریال.

2- از هرگونه گواهی­نامه رانندگی بین‌المللی مبلغ پنجاه هزار (50,000) ریال.

3-از هر پلاک ترانزیت انواع خودرو و همچنین از شماره ­گذاری هر وسیله نقلیه که به صورت موقت وارد کشور می ‌شود مبلغ دویست هزار (200,000) ریال.

4-از گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال مدت اعتبار مبلغ یک هزار (1000) ریال.

5-از کارنامه و گواهینامه دانش‌آموزان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مبلغ یک هزار (1000) ریال.

6-از دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر مبلغ ده هزار (10,000) ریال.

7-از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خارجی مبلغ بیست هزار (20,000) ریال.

8-از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی خارجی مبلغ پنجاه هزار (50,000) ریال.

9-از پروانه مامایی یا مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ بیست هزار (20,000) ریال.

10-از پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبلغ یکصد هزار (100,000) ریال.

11-از جواز تأسیس، کارت شناسایی­ واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و  سایر پروانه‌های­کسب و کار، بابت‌ صدور مبلغ یکصد هزار (100,000) ریال  و بابت تجدید آنها مبلغ پنجاه هزار (50,000) ریال

مالیات حق تمبر پس از ثبت شرکت و افزایش سرمایه

سهام کلیه شرکت های ایرانی به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به ‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود. کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می‌شود. حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت ها باید ظرف دو‌ ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت

و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت ‌افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا‌ میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

حق تمبر اسناد صادرشده در خارج از کشور

در صورتی که اسناد مشمول حق تمبر در ایران صادر شده باشد صادرکنندگان باید تمبر مقرر را بر روی آنها الصاق و ابطال نمایند و هرگاه اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد اولین شخصی‌که اسناد مزبور را متصرف می‌شود باید قبل از هر نوع امضا اعم از ظهرنویسی یا معامله یا قبولی یا پرداخت نماید.درواقع کلیه موسسات یا اشخاصی که در ایران اسناد مذکور را معامله یا دریافت یا تأدیه می‌نمایند متضامنا مسئول پرداخت‌ حقوق مقرر خواهند بود.

جریمه حق تمبر

جریمه پرداخت نکردن حق تمبر دو برابر وجه حق تمبر است. درواقع متخلف باید علاوه بر اصل حق تمبر، دوبرابر آن را به‌عنوان جریمه پرداخت کند.

کدام نهاد دولتی متولی چاپ اوراق مشمول حق تمبر است؟

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سفته، برات، بارنامه و دیگر اوراق مشمول حق تمبر را چاپ و در دسترس متقاضیان قرار دهد. وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند، برای الصاق و ابطال تمبر به دریافت حق تمبر در قبال صدور قبض مالیات اکتفا کند.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

 گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09368418004

ایمیل پشتیبانی:

chortkepardaz00@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.