رسیدگی مالیاتی به تسهیلات مالی :اهم موارد در خصوص رسیدگی مالیاتی به تسهیلات مالی
  • در ارتباط با رسیدگی مالیاتی به تسهیلات مالی اگر در جهت فعالیت موسسه به کار گرفته نشود هزینه تسهیلات مالی از نظر مالیاتی جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی شود .
  • سود و کارمزدی که بابت تامین منابع مالی و تسهیلات مالی پرداخت می شود در صورتی مورد قبول است که به موسسات و بانکهای مورد تایید بانک مرکزی پرداخت شده باشد، اگر این پرداخت ها به افراد یا موسساتی باشد که غیر بانکی هستند و مورد تایید بانک مرکزی نیستند هزینه های غیر قابل قبول خواهند بود.
  • اگر از محل دارایی و منابع مالی شرکت به افراد دیگر مبالغی را پرداخت کنند این مبالغ نیز قابل قبول نخواهد بود. حسابهای شخصی افراد ارتباطی به منابع شرکت ندارد و نباید برای پرداخت های خود از منابع شرکت استفاده شود.
  • اگر هدف از وام ساخت یا تحصیل دارایی باشد ، باید این مبلغ در بهای تمام شده حتما لحاظ گردد.

تسهیلات دریافتی

کلیه وام های دریافتی که سررسید آن ها در سال مالی آتی باشد در صورت های مالی به عنوان تسهیلات مالی دریافتی گزارش میشود. مواردی که مربوط به نرخ سود و کارمزد تسهیلات دریافتی، تسهیلات ارزی، تسهیلات دارای سود تضمین شده می باشد باید در یادداشت های توضیحی افشا شود.

تسهیلات دریافتی و بهره بانکی ، تسهیلات مالی دریافت یجز سرفصل گروه بدهی ها می باشد.

روش‌های ثبت حسابداری تسهیلات دریافتی

برای ثبت وام در حسابداری باید از دو روش کلی استفاده کرد. هر کدام از این روش ها، استاندارد و اصول مختص به خود را دارد. به طور کلی حسابدار باید برای ثبت سند حسابداری تسهیلات، از دو روش زیر استفاده کند:

  • ثبت تسهیلات در حسابداری به روش خالص
  • ثبت تسهیلات در حسابداری به روش ناخالص

در روش خالص پس ازاینکه وام دریافت شد، بانک به مبلغ تسهیلاتی که دریافت کردیم بدهکار می‌شود. شرکت نیز  به عنوان وام گیرنده، باید به همان مقدار و مبلغ، بستانکار شود. در مقابل، بانک برای دریافت اقساط، به مبلغ قسط و میزان سود دریافت شده (با توجه به نرخ بهره) بستانکار خواهد شد. وام گیرنده در نقش بدهکار، باید این مبلغ و سود را پرداخت کند.

در روش ناخالص، ثبت حسابداری وام با کمی تفاوت نسبت به روش خالص انجام می‌شود. به این ترتیب که بعد از دریافت وام بانک بدهکار و وام گیرنده بستانکار است. اما نحوه محاسبه بهره تحقق نیافته (یا بهره سنوات آتی) با روش خالص متفاوت است. هنگام پرداخت قسط در روش ناخالص، بانک به مقدار قسط و بهره تحقق نیافته، بستانکار است و وام گیرنده هم به میزان قسط و هزینه بهره، بدهکار. 

خدمات مالی و مالیاتی خود را از ما بخواهید.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

 گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09368418004

ایمیل پشتیبانی:

chortkepardaz00@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.