مالیات بر دخانیات و سیگار

مالیات بر دخانیات و سیگار

این نوع مالیات ازجمله مالیات های غیرمستقیم و نوعی مالیات بر مصرف است.

میزان این مالیات و تاثیر آن بر سلامت افراد جامعه و میزان قاچاق مواد دخانی و تاثیر آن بر تولید و اشتغال، ازجمله مباحث پرچالش است.

دلیل بالا بودن مالیات دخانیات و سیگار

با وضع مالیات برای این نوع کالاهای مضر و در عین حال مصرفی دولت مالیاتی دریافت می کند که از طرفی مصرف این اقلام را کاهش می دهد و از طرفی با دریافت این مالیات سلامت عمومی جامعه را ارتقا دهد. به این امید که با افزایش مالیات، شاهد کاهش تقاضای مصرف سیگار و دخانیات باشیم.

مالیات بر دخانیات و سیگار قانون بودجه 1402

از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده ­فروشی از هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد (۵۰۰) ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی یک هزار (۱.۰۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار (۲۰۰.۰۰۰) ریال به عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ هشت هزار (۸.۰۰۰) ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی سیصد و پنجاه هزار (۳۵۰.۰۰۰) ریال به عنوان حقوق ورودی دریافت می شود.

این دریافتی مطابق ردیف های این قانون به نسبت مساوی برای بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاههای دولتی ، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه گردد.

یکی از سناریوهایی که در زمان بررسی بودجه پیشنهاد می شود، افزایش قابل توجه مالیات سیگار بالاتر از افزایش طبیعی که پیش بینی شده در قانون است . درخصوص اثر افزایش شدید قیمت سیگار بیش از افزایش قیمتی که در اثر افزایش 5 درصدی مالیات بر  ارزش افزوده در هر سال اتفاق  میافتد در این زمینه  به طور خلاصه  میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  1. افزایش شدید مالیات دخانی بیش از افزایش  سالیانه ای که در قانون مالیات بر ارزش افزوده اتفاق میافتد به صورت بالقوه می تواند منجر به افزایش قاچاق محصولات دخانی شود.
  2. فقدان زیرساخت لازم برای رصد اطلاعات کالا و مبادلات مالی به خصوص سامانه مؤدیان و  پایانه های فروشگاهی و مبارزه با پولشویی در  بانکها موجب تشدید تأثیر افزایش مالیات سیگار بر افزایش قاچاق خواهد شد.
  3. گستردگی مرزهای آبی و خاکی کشور و شرایط خاص کشورهای همسایه موجب افزایش تأثیر مالیات سیگار بر قاچاق خواهد شد.
قاچاق محصولات دخانی
  • به صرفه بودن قاچاق، وزن پایین و قیمت بالای سیگار، آسان بودن قاچاق آن و احتمال پایین کشف قاچاق ازجمله عوامل تشدید قاچاق سیگار در ایران است.
  • با توجه به برآوردها، افزایش 100 درصدی مالیات سیگار، منجر به افزایش 100 درصدی قاچاق نشده و قاچاق به میزان کمتری رشد خواهد کرد؛ لذا اگر نرخ مالیات سیگار دوبرابر شود، قاچاق الزاما دو برابر  نمیشود.
  • پیش نیاز ضروری برای افزایش مالیات سیگار اجرای قوانین کنترل کننده مانند قانون سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی و اجرای ضوابط مبارزه با پولشویی در  بانک هاست تا امکان هرگونه قاچاق را به حداقل برساند. اجرای این قوانین حدود ۳ سال زمان نیاز دارد که اکنون بخشی از مراحل آن درحال اجراست.
  • می توان پس از اجرای قانون سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی و همگام با افزایش مالیات دخانی، اقدامات دیگری ازجمله تشدید جریمه قاچاق و تقویت اجرای مبارزه با قاچاقچیان در مرزها و درون کشور انجام داد. در  این صورت میتوان انتظار داشت که قاچاق محصولات دخانی به میزان  قابل توجهی کاهش یابد.

مالیات انواع سیگار و دخانیات

بر اساس بند ت ماده ۲۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات انواع سیگار و محصولات دخانیاتی به شرح زیر است.

  •  سیگار، توتون پیپ و تنباکو های تولید داخل (۲۵%)
  • سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل با نشان بین‌المللی (۴۰%)
  • سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی (۶۵%)
  • توتون خام وارداتی (۱۰%)
  • توتون فرآوری شده وارداتی(خِرمن توتون) (۳۵%)

این نرخھا از سال دوم اجرای قانون ھر سال پنج واحد درصد افزایش می یابد. تازمانی که نرخ مذکور برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخل به پنجاه و پنج درصد (۵۵%)، برای تولیدات داخل با نشان بین المللی به نود و پنج درصد (95%) و برای انواع سیگار و محصولات دخانی، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی به یکصد و بیست و پنج درصد (25%)برسد.

تولیدکنندگان سیگار و محصولات دخانی مکلفند از زمان لازم الاجراءشدن این قانون، قیمت خرده فروشی و تاریخ تولید را بر روی پاکت بسته بندی محصولات دخانی درج کنند. در صورت تخلف از حکم این تبصره، اعتبار مالیاتی مربوط، پذیرفته نمی شود ومشمول مالیات و عوارض فروش به نرخ ھای مذکور می باشد.

زمان اخذ مالیات دخانیات وارداتی

مالیات متعلق به واردات محصولات دخانیاتی قبل از ترخیص از گمرک از اشخاص و شرکت های  وارد کننده ی کالاهای دخانیاتی، وصول و در پروانه‌های گمرکی و یا فرم های مربوط درج می گردد.

خبر:در کشور ما پایین ترین میزان مالیات بر دخانیات دریافت می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه در کشور ما پایین ترین میزان مالیات بر دخانیات دریافت می‌شود، گفت:

این درحالی است که مالیات دخانیات در ترکیه ۶ برابر، عربساتان ۲ برابر ما و… است. باید عدالت مالیاتی تعریف شود. متاسفانه مافیای عظیم دخانیات، دولت و مجلس را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا مالیات نسبتا واقع بینانه دریافت نشود. سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم که سازمان امور مالیاتی برنامه‌ای برای دخانیات تهیه کند اما به آن هم درست عمل نشد. این سازمان برای بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان را به مجلس پیشنهاد کرد اما این رقم به ۶۰۰۰ میلیارد تومان تقلیل یافت.

خدمات مالی و مالیاتی خود را از ما بخواهید.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

 گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09368418004

ایمیل پشتیبانی:

chortkepardaz00@gmail.com

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.