دهمین فراخوان مالیات بر ارزش افزوده

به موجب ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲، از آن‌جایی‌که تا زمان راه‌اندازی کامل سامانه مودیان ترتیبات ثبت‌نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ می‌باشد،لذا بنا به اختیارات حاصل از مقررات ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۰۲/۱۷، کلیه فعالان اقتصادی که براساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا نهم ثبت‌نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند، در صورت اشتغال به فعالیت‌های زیر با هر میزان فروش یا درآمد، مشمول مرحله دهم ثبت‌نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

  1. فروشندگان حیوانات خانگی شامل سگ، گربه، ماهی و پرنده زینتی و حیوانات وحشی و کلیه مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی و تمامی ارائه دهندگان هرگونه خدمات به این حیوانات
  2. فروشندگان انواع غذا، لوازم و تجهیزات حیوانات خانگی موضوع بند (۱) فوق از قبیل پت‌شاپ‌ها
  3. فروشندگان انواع ادوات و آلات موسیقی از هر نوع
  4. فروشندگان انواع لوازم آرایشی، تجهیزات آرایشگاهی و آرایشی، عطر و ادکلن
  5. ارائه دهندگان خدمات اخذ پذیرش تحصیلی و مشاوره و راهنمایی در امور تحصیلی خارجی
  6. ارائه دهندگان خدمات ماساژ از هر نوع
  7. ارائه دهندگان خدمات طرح و نقشه‌برداری از معادن و مشاور فنی، حفاری، آتشباری و انفجار معدن
  8. صاحبان آتلیه‌های عکس و فیلم
  9. ارائه‌کنندگان خدمات مربوط به برگزاری سمینار، همایش، کنفرانس، جشنواره، گردهمایی
  10. فروشندگان انواع عینک آفتابی و لنزهای تماسی
  11. فروشندگان انواع ضایعات فلزی
  12. فروشندگان قهوه، کاکائو، نسکافه، پودر و خمیر حاصل از آن‌ها
  13. فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات حفاظتی از قبیل دزدگیر

تذکر مهم

۱.فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا نهم ثبت‌نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند. حتی در صورت انطباق با شرایط  مشمولیت مرحله دهم ثبت‌نام این نظام مالیاتی، جزء مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت‌نام و اجرای قانونمحسوب و مکلف بهداجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوطه، خواهند بود.

۲.کلیه فعالان اقتصادی با فعالیت عرضه کالا و ارائه خدمات معاف موضوع ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ که مشمول فراخوان‌های قبلی بوده‌اند. ملزم به ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند.

فراخوان مشمولین جدید

ده فراخوان ارزش افزوده

طبق ماده ۱۸، مودیان مشمول، مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می‌نماید، اطلاعات درخواستی و فرم‌های مربوطه سازمان را تهیه و تنظیم و تکمیل نموده و پس از تکمیل ثبت‌نام، نسبت به ارائه اطلاعات اقدام نمایند.

اولین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۸۷/۰۷/۰۱ )

  • کلیه وارد کنندگان؛
  • کلیه صادر کنندگان؛
  • کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۳۸۶ سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است؛
  • کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آن‌ها در پنج ماهه آغازین سال ۱۳۸۷، یک میلیارد و دویست پنجاه میلیون ریال یا بیشتر بوده است.

دومین فراخوان ارزش افزوده  (۱۳۸۸/۰۷/۰۱)

  • کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که برای آن‌ها جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارتخانه‌ی ذیربط صادر شده و یا درحال اخذ می‌باشند؛
  • بهره برداران معادن؛
  • ارائه‌دهندگان خدمات حسابرسی، حسابداری و دفترداری و همچنین کلیه خدمات مالی؛
  • حسابداران رسمی مشغول و موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران؛
  • ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی و مشاوره‌ای؛
  • ارائه‌دهندگان انواع خدمات انفورماتیک، رایانه‌ای اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و طراحی سایت و سیستم؛
  • هتل‌های سه ستاره و بالاتر؛
  • بنکداران، عمده فروشان‌، فروشگاه‌های گسترده و بزرگ، واسطه‌گری‌های مالی، نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و مالکان انبارها؛
  • نمایندگان موسسه‌های تجاری و صنعتی، اعم از داخلی و خارجی؛
  • مؤسسات حمل و نقل موتوری و باربری دارای مجوز از مراجع ذیربط، زمینی، دریایی و هوایی باربری (به استثناء واحدهایی که صرفاً به امر حمل و نقل مسافر اشتغال دارند)؛
  • مؤسسات مهندسی و مهندسی مشاور؛
  • مؤسسات تبلیغاتی و بازاریابی.

سومین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۸۹/۰۱/۰۱)

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده‌اند، درصورتی‌که در سال ۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف) آن‌ها سه میلیارد ریال و بالاتر است.

چهارمین فراخوان ارزش افزوده  (۱۳۸۹/۰۷/۰۱)

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط مراحل اول ، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای نظـام مالیـات بـر ارزش افزوده نگردیده اند، در صورتی که شاغل به فعالیت‌های ذیل (از جمله فعالیت‌های موضوع بند «ب» ماده ۹۶ قانون مالیات‌های‌مستقیم) باشند، با هر میزان درآمد یا فروش، مشمول مرحله چهارم ثبت نام، آمـوزش و اجرای قانون ارزش افزوده خواهند بود.

  • صاحبان کارگاه‌های صنعتی (اعم از صنفی وغیر صنفی که دارای حداقل برق سه فاز ۵۰ آمپر باشد)؛
  • فروشندگان طلا و جواهر؛
  • فروشندگان آهن‌آلات؛
  • صاحبان تالارهای پذیرائی و رستوران‌ها؛
  • صاحبان متل وهتل‌های یک و دوستاره و هتل آپارتمان؛
  • صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو و بنگاه معاملات املاک؛
  • صاحبان تعمیرگاه‌های مجاز خودرو؛
  • چاپ‌خانه داران ؛
  • صاحبان دفاتراسناد رسمی؛
  • صاحبان مراکز ارتباطات رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی (دفتـر خـدمات مشـترکین تلفـن همـراه وآژانـس‌هـای پستی) و دفاتر خدمات دولت الکترونیک، پلیس+۱۰ و دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛
  • صاحبان دفاترخدمات مسافرتی و جهانگردی؛
  • صاحبان سینماها، تماشاخانه‌ها و مکان‌های تفریحی و ورزشی.

پنجمین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۹۰/۰۷/۰۱)

کلیه اشخاص حقوقی که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم، سوم و چهارم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند، در صورتی که در هر یک از سال‌های ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، یا ۱۳۸۹ مجموع کالاها و ارائه خدمات (غیر معاف یا معاف غیر معاف) آن‌ها یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

ششمین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۹۴/۱۰/۰۱)

اشخاص حقوقی و حقیقی(صرف‌نظر از مبالغ فروش و درآمد سالانه) موضوع ماده ۹۸ قانون مالیات‌های‌مستقیم که به فعالیت‌های زیر اشتغال دارند:

چلوکبابی‌ها، سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌های سنتی و اغذیه فروشی‌های زنجیره‌ای با مالکیت واحد و با نام و نشان و عنوان تجاری واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوزباشند.

هفتمین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۹۵/۰۷/۰۱)

کلیه اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که موجب فراخوان‌های قبلی(فراخوان مرحله اول تا ششم) تا کنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت‌های صرفاً معاف موضوع ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده

هشتمین فراخوان ارزش افزوده (۱۳۹۹/۰۱/۰۱)

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی خطاب به جایگاه‌داران سوخت آمده است: با عنایت به مفاد جزء (پ) بند (۳) آیین‌نامه اجایی بند (الف) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و اختیارات حاصل از مقررات ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تمامی جایگاه‌داران سوخت (فرآورده‌های نفت و گاز) با هر حجم از فروش یا درآمد کالا و ارائه خدمات که به موجب فراخوان‌های قبلی، تاکنون برای اجرای قانون فراخوانده نشده‌اند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۹ خواهند شد.

نهمین فراخوان ارزش افزوده  (۱۴۰۰/۰۴/۰۱)

به موجب ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰، از آن‌جایی که تا زمان راه‌اندازی سامانه مودیان ترتیبات ثبت‌نام حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط فراخوان‌های مراحل اول تا هشتم ثبت‌نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده‌اند. درصورت اشتغال به فعالیت‌های ذیل با هرمیزان فروش یا درآمد، مشمول مرحله نهم ثبت‌نام محسوب و مکلف به اجرای مقررات قانون از ابتدای تیرماه سال ۱۴۰۲ خواهند بود.

  • تهیه و ارائه انواع غذا به‌صورت بیرون‌بر (آشپزخانه‌ها و کترینگ‌ها) اعم از صنعتی یا خانگی؛
  • کافی‌شاپ‌‌ها

فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا هشتم ثبت‌نام و اجرای قانون مالیات برارزش‌افزوده بوده‌اند، حتی درصورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله نهم ثبت‌نام این نظام مالیاتی جزء مودیان مشمول مراحل قبلی ثبت‌نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

دهمین فراخوان ارزش افزوده در ابتدای این مقاله به طور کامل بیان گردیده است.

سازمان امور مالیاتی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.