سامانه مودیان

به موجب این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور موظف شده است با راه اندازی سامانه مودیان، امکان ثبت نام، عضویت مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند. البته قانونگذار ویژگی های دیگری را نیز برای این سامانه در نظر گرفته است تا امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبارسنجی مودیان و اخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاه های اجرائی از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادلات اطلاعات فراهم شود بطوری که مرجع نهایی ثبت صدور و استعلام و صورتحساب های الکترونیکی، سامانه مدیان می باشد. سازمان امور مالیاتی اجرای قانون پایانه ‎های فروشگاهی و سامانه مودیان را هم اکنون در دستور کار خود دارد و با اجرای این قانون، عملا توسعه‎ یافته ‎ترین شکل سامانه مودیان که مطابق با استانداردهای روز جهانی است در کشور پیاده‎ سازی می ‎شود.

سامانه مؤدیان از چندین زیرسامانه اصلی و فرعی تشکیل شده که این زیرسامانه‌ ها در یک پیکربندی یکپارچه، الزامات و کارکردهای موردنیاز سازمان امور مالیاتی کشور و مؤدیان را در زمینه ‌هایی چون جمع‌آوری اطلاعات و محاسبه سیستمی مالیات، ارتقاء ارائه خدمات الکترونیکی و تسهیل تعامل مؤدیان با سازمان فراهم آورده است. مهمترین زیرسامانه‌‌ سامانه مؤدیان، کارپوشه مؤدی است. در سامانه مؤدیان به هر مؤدی کارپوشه ویژه‌ ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدی و سازمان، صرفاً از طریق آن کارپوشه انجام می‌ شود. به کلیه مؤدیانی که در سامانه ثبت‌ نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس register.tax.gov.ir یا my.tax.gov.ir ثبت نام داشته و ثبت نام آنها بر اساس معیارهای تعیین شده از نظر سازمان امور مالیاتی تکمیل شده محسوب شود، کارپوشه ‌ای به منظور تبادل اطلاعات ایشان با سازمان امور مالیاتی کشور تخصیص داده می ‌شود.

مؤدی می ‌تواند از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (پنجره واحد خدمات مالیاتی) به نشانی my.tax.gov.ir وارد کارپوشه خود در سامانه مؤدیان شود و با انتخاب کارپوشه در این بخش، وارد فرم پیشخوان (میزکار) کارپوشه شده و در این صفحه می ‌تواند فهرست پرونده/ پرونده‌ های مالیاتی مربوط به خود را که کارپوشه به آنها تخصیص داده شده مشاهده کرده و با انتخاب هر پرونده وارد میز کار آن پرونده شود.

از جمله امکاناتی که در کارپوشه در اختیار مؤدی قرار گرفته، میزکار است که مؤدی را قادر می ‌سازد در هر لحظه به صورت برخط، اطلاعات با اهمیت مالیاتی خود از جمله خلاصه اطلاعات عضویت، خلاصه مالیات دوره، تعداد صورتحساب‌های دوره، میزان خرید و فروش و حد مجاز فروش دوره فهرست فروشندگان و خریداران مرتبط را در قالب نمودارها و اطلاعات آماری مشاهده کند و همچنین به فرم‌ها و عملیاتی که به طور مداوم با آنها سروکار دارد دسترسی سریع داشته باشد.

انتخاب شرکت‏های معتمد از دیگر خدماتی است که به منظور سهولت در انجام تکالیف قانونی وضعیت عملکرد مودیان در اختیار مودیان بویژه افرادی که امکانات لازم و یا اطلاعات کافی را در اختیار ندارند، قرار می گیرد. مؤدیان می ‌توانند از قسمت «شرکت معتمد/ سامانه‌ دولتی» بخش عضویت کارپوشه خود، فهرست انواع شرکت های معتمد دارای مجوز فعالیت از سازمان امور مالیاتی کشور و یا سامانه ‌های دولتی ارسال ‌کننده اطلاعات به سامانه مؤدیان را مشاهده کرده و نسبت به انتخاب آنها اقدام نماید.

استقرار کامل سامانه مودیان، فرآیند شناسایی و تشخیص دقیق درآمد مودیان مشمول در بخش مالیات های مستقیم، امکان شناسایی فعالان اقتصادی در نظام مبادلات اقتصادی، سهولت برآورد ظرفیت مالیاتی کشور، شفاف سازی اقتصادی در طول زنجیره واردات، تولید، توزیع، مصرف و مالیات های پرداخت شده مرحله قبل و به حداقل رساندن فرار مالیاتی و مبارزه با قاچاق کالا را فراهم می آورد.

تحقق اهداف دولت الکترونیکی و اقتصاد مقاومتی، ایجاد عدالت مالیاتی، شناسایی صحیح درآمدهای مشمول مالیات و کاهش فرارمالیاتی، ایجاد شفافیت شناسایی درآمد حاصل از کسب و کارها و تعیین دقیق مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان و دولت، کاهش دغدغه های مصرف کنندگان نهایی، تشکیل پایگاه داده معاملات اقتصادی در سطح کشور، ایجاد تعامل بین سازمان های دولتی براساس الگوی مشخص، تشکیل پایگاه های اطلاعاتی آماری در حوزه تامین و توزیع کالا و خدمات و تسهیل و روان سازی کسب و کارها با استفاده از روش های مبتنی بر  فناوری از دیگر مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی می باشد.

سازمان امور مالیاتی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.