مالیات طلا

مالیات طلا چیست؟

بر اساس نرخ تعیین شده در قانون در هنگام فروش طلا از خریداران آن اخذ گردیده و توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد.

نحوه محاسبه میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا​

مطابق قانون جدید به این صورت بوده که نرخ 9%، صرفا، به اجرت و سود تعلق گرفته و اصل طلا، معاف از مالیات می باشد.

میزان مالیات طلا

به موجب قانون قدیم، میزان نرخ مالیات ، 9% تعیین شده بود که می بایست، از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می گردید.

این میزان، شامل ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده طلا می شد و همین امر، اعتراض افراد درگیر در بازار طلا را به همراه داشت.

دلیل اعتراض به میزان مالیات بر ارزش افزوده ، این بود که اصل ، اصولا یک کالای سرمایه ای بوده و کالایی مصرفی محسوب نمی گردد.

بنابراین، نباید، مشمول مالیات ارزش افزوده که از مصرف کنندگان دریافت شده، گردد.

این اعتراض، سبب شد تا مجلس شورای اسلامی، قانون جدید را به تصویب رساند که به موجب آن، اصل از مالیات معاف شده ، با میزان نرخ 9 %، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق گیرد.

قانون جدید

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در تیر ماه سال گذشته،برای اجرا، ابلاغ گردید، در بند (ب) ماده 26 خود، به مالیات طلا و تعیین میزان آن می پردازد. در رابطه با قانون جدید لازم است، چند نکته، مورد توجه قرار گیرد:

مطابق این قانون، اصل طلا، از مالیات بر ارزش افزوده طلا، معاف می باشد.

مالیات طلا، صرفا به اجرت ساخت طلا و سود فروشنده تعلق می گیرد که می بایست از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده   پرداخت شود.

میزان مالیات بر ارزش افزوده، نرخ 9% تعیین شده است.

معافیت اصل طلا از مالیات ارزش افزوده، منوط به ثبت نام فروشندگان، در سامانه مخصوصی که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور راه اندازی گردیده و همچنین، ثبت اطلاعات مربوط به قرارداد فروش، در این سامانه و تفکیک ارزش اصل طلا، اجرت و سود، در صورت حساب الکترونیکی این سامانه می باشد.

البته در صورت عدم ثبت اطلاعات معامله فروش در این سامانه، فروشنده، ملزم به پرداخت جریمه مالیاتی، معادل 9% ارزش اصل می باشد.

به موجب قانون جدید با تصویب دولت در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از این پس خرید و فروش ملک و خودرو و طلا و همینطور انواع ارز مشمول بر عایدی سرمایه می شوند. البته در مورد اندوخته بیان شده است که، تا میزان 150 گرم ، مستثنی و جدا شده و معاف خواهد بود. البته بنابر سخن نمایندگان تصویب کننده این طرح، هدف از این طرح در واقع مالیات بر سوداگری و دلالی های کاذب است و شامل حال 99% مردم نمیشود.

جرائم عدم رعایت قوانین مالیاتی

فعالان حوزه طلا و جواهر بایستی آگاه باشند عدم رعایت قوانین جرایم سنگینی برای آنها پیش رو خواهد داشت.

عدم ارائه اظهارنامه عملکرد جریمه ای معادل ۳۰ درصد مالیات مربوطه و غیر قابل بخشش برای شما دارد.

عدم ارائه دفاتر جریمه ای معادل ۲۰ درصد مالیات مربوطه عدم ارائه صورت حساب سود و زیان ۲۰ درصد مالیات مربوطه  و… جرایمی هستند که عدم آگاهی از آن خسارات قابل توجهی به شما خواهد رساند.

و قانون پایانه های فروشگاهی مصوب سال ۱۳۹۸ که الزامات و و ظایف جدیدی را برای مودیان در نظر گرفته است.

اینها برخی از تغییرات مربوط به قوانین برای صنوف می باشد. بکارگیری افراد خبره مالیاتی در این زمینه را پیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.