اعتراض مالیاتی:متن اعتراض به مالیات و نمونه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

با توجه به گسترده‌ تر شدن پایه‌های مالیاتی و همچنین پیچیده شدن قوانین و مقررات مربوطه، اختلافات مؤدیان با سازمان امور مالیاتی بیشتر از قبل شده است و به همین دلیل، آموزش در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

در این مقاله موسسه حسابداری چرتکه پرداز به نکات مهم ثبت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، نحوه اعتراض به مالیات یا مطالبه مالیات با مثال عنوان شده است و نمونه متن اعتراض به برگ تشخیص مالیات در قالب پی دی اف در مقاله قرار داده شده است؛ پس با ما همراه باشید.

به حالت‌های زیر دقت کنید:

  1. شرکتی برای سال 1402، اظهارنامه مالیات عملکرد خود را با ابراز 200 میلیون تومان مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است؛ در حالی که حوزه رسیدگی مالیاتی، میزان مالیات این شرکت را 600 میلیون تومان تشخیص داده است.
  2. یک شخص حقیقی که مغازه عطاری دارد، اظهارنامه مالیات عملکرد خود را با ابراز 30 میلیون تومان مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است؛ در حالی که حوزه رسیدگی مالیاتی، میزان مالیات این شرکت را 420 میلیون تومان تشخیص داده است.
  3. شخصی، صاحب 5 واحد آپارتمان در شهر تهران است که 4 واحد را به اجاره واگذار کرده و اظهارنامه مالیات اجاره را هم به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده ولی برگ تشخیص مالیات اجاره ایشان 3 برابر اظهارنامه است.

این مواقع و کلاً زمانی که با سازمان امور مالیاتی اختلاف پیدا می‌کنیم، باید بتوانیم روش صحیح و فنی اعتراض به مالیات را پیش بگیریم تا به نتیجه مطلوب برسیم. در این مقاله، نکات اصولی و کاربردی اعراض به مالیات و نحوه ثبت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را عنوان خواهیم کرد. در ابتدا، بعضی از مفاهیم اعتراض به مالیات را خواهیم گفت و سپس نکات فنی را به عرض می رسانیم.

برگ تشخیص مالیات چیست؟

اجازه بدهید، با مثال این مورد را توضیح دهیم:

مثال اول

شرکتی برای سال 1402، اظهارنامه مالیات عملکرد خود را در تاریخ 1403/04/31 به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است و میزان مالیاتی که در اظهارنامه ابراز نموده، 200 میلیون تومان است. حال سازمان امور مالیاتی، این اظهارنامه را به همراه اسناد و مدارک مؤدی بررسی نموده و تشخیص می دهد که مالیات این شرکت 600 میلیون تومان است.

مثال دوم

شخصی برای سال 1402، اظهارنامه مالیات عملکرد مغازه عطاری خود را در تاریخ 1403/03/31 به سازمان امور مالیاتی ارسال نموده است و میزان مالیاتی که در اظهارنامه ابراز نموده، 30 میلیون تومان است.

حال سازمان امور مالیاتی، این اظهارنامه را به همراه اسناد و مدارک مؤدی بررسی نموده و تشخیص می دهد که مالیات این شرکت 420 میلیون تومان است. پس همانطور که واضح است، برگ تشخیص مالیات، برگه ای است که رقم مالیات مؤدی در آن درج گردیده و به‌صورت الکترونیکی به ایشان ابلاغ می‌گردد.

انواع برگ تشخیص مالیات:
  1. برگ تشخیص مالیات اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل
  2. برگ تشخیص مالیات اجاره
  3. برگ تشخیص مالیات بر ارث
  4. برگ تشخیص مالیات نقل و انتقال
  5. برگ تشخیص مالیات سرقفلی
  6. برگ تشخیص مالیات بر درآمد اتفاقی
  7. برگ تشخیص مالیات حقوق

اگر با مبالغ بالایی از برگ تشخیص مالیات مواجه شدید و نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره مالیاتی مؤسسه حسابداری چرتکه پرداز استفاده کنید.

برگ مطالبه مالیات چیست؟

ماهیت برگ مطالبه و برگ تشخیص مالیاتی یکی است با این تفاوت: زمانی که مؤدی، مکلف به کسر و پرداخت مالیات شخص دیگری است یا در مواردی که نیاز به رسیدگی از سوی سازمان امور مالیاتی نیست، به جای برگ تشخیص مالیاتی، برگ مطالبه صادر می شود.

انواع برگ مطالبه مالیات
  1. برگه مطالبه مالیات بر ارزش افزوده
  2. برگه مطالبه جرایم مالیاتی موضوع ماده 169 ق.م.م
  3. برگه مطالبه مالیات خوروهای لوکس
  4. برگه مطالبه مالیات خانه های لوکس
  5. برگه مطالبه مالیات خانه های خالی
  6. برگه مطالبه مالیات تکلیفی اجاره (موضوع تبصره 9 ماده 53 ق.م.م)
مفهوم «ابلاغ» در مباحث مالیاتی (به‌صورت ساده)

ابلاغ در اصطلاح مالیاتی، عبارت است از:

مطلع ساختن مؤدی از مفاد اوراق تشخیص، مطالبه یا قطعی، طبق تشریفات قانونی

در بحث مالیات، 2 نوع ابلاغ داریم:

ابلاغ واقعی

  1. تاریخ رؤیت اوراق مالیاتی توسط مؤدی، طی 10 روز از زمان بارگذاری در حساب کاربری، تاریخِ ابلاغ به مؤدی محسوب می شود. تاریخ و زمان رؤیت اوراق مالیاتی و سایر جزئیات در سیستم ذخیره شده و کلیه آثار ابلاغ واقعی به آن مرتب است. ورود به حساب کاربری و رؤیت اوراق مالیاتی به منزله رسید ابلاغ الکترونیکی است.

ابلاغ قانونی

  1. خودداری از مراجعه به حساب کاربری، ظرف مدت بیست روز از تاریخ بارگذاریِ اوراق مالیاتی، در حکم استنکاف از گرفتن اوراق مالیاتی بوده و روز بیست و یکم به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی محسوب می‌گردد. چنانچه روز بیست و یکم با تعطیلات رسمی یا عمومی مصادف شود، اولین روز بعد از تعطیلات مزبور، به عنوان روزِ ابلاغ در نظر گرفته می شود.
تفاوت بسیار مهم ابلاغ واقعی و قانونی

مطابق تبصره ماده 239 ق.م.م، چنانچه ابلاغ، به صورت قانونی صورت گیرد و مؤدی ظرف 30 روز به آن اعتراض ننماید، در حکم معترض شناخته شده و حوزه مالیاتی مکلف است پرونده وی را به هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال کند.

قبل از ثبت اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبۀ مالیات، به نکات زیر توجه کنید:

  • مهلت اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی و مطالبه مالیات، 30 روز از تاریخ ابلاغ است.
  • در متن اعتراض به هیچ عنوان از کلمات ناشایست و غیرحرفه‌ای استفاده ننمایید.
مهلت قانونی در قوانین
مطابق ماده 444 قانون آیین دادرسی مدنی:

چنانچه روز آخر موعد اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی یا مطالبه مالیات، مصادف با روز تعطیل ادارات باشد، آن روز به حساب نمی‌آید و روز آخر موعد، روزی خواهد بود که ادارات بعد از تعطیل یا رفع مانع باز می‌شوند.

مثال: اگر روز آخر اعتراض شما، مصادف با جمعه باشد، اولین روزی که تعطیل نیست، آخرین روز اعتراض شما محسوب می‌گردد.

مطابق ماده 445 قانون آیین دادرسی مدنی:

موعدی که ابتدای آن تاریخ ابلاغ یا اعلام ذکر شده است، روز ابلاغ و اعلام و همچنین روز اقدام جزء مدت محسوب نمی‌شود.

مثال: با توجه به این ماده، در واقع فرصت اعتراض مؤدی به برگ تشخیص مالیاتی یا مطالبه، 32 روز است.

ثبت اعتراض به مالیات به صورت الکترونیکی و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی صورت می‌پذیرد.

مطابق تبصره بند 5 دستورالعمل دادرسی مالیاتی:

مؤدیان مالیاتی که اعتراض خود را از طریق پست سفارشی ارسال می نمایند، تاریخ تسلیم اعتراض به پست، تاریخ تسلیم به مرجع مالیاتی ذیربط محسوب می گردد.

مطابق ماده 239 قانون مالیات‌های مستقیم:

در صورتی که مؤدی، ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص، مالیات قبولی خود را نسبت به آن کتباً اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه ‌را به مأخذ برگ تشخیص، پرداخت یا ترتیب پرداخت آن را بدهد یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را به شرح ماده (238) این قانون ‌رفع نماید، پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات، مختومه تلقی می‌گردد و در مواردی که مؤدی ظرف سی روز کتباً اعتراض ننماید و یا در ‌مهلت مقرر در ماده مذکور، به اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نکند، درآمد تعیین شده در برگ تشخیص مالیاتی قطعی است.

اگر ابلاغ به صورت قانونی صورت پذیرفته باشد و ظرف 30 روز به آن اعتراض نشود، مطابق تبصره ماده 239 قانون مالیات‌های مستقیم، مؤدی در حکم معترض شناخته شده و پرونده مزبور باید به هیأت حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال شود.

تفاوت متن اعتراض به مالیات با لایحه دفاعیه

در متن اعتراض، باید به موارد اعتراضی به صورت مختصر اشاره شود ولی در لایحه دفاعیه، موارد اعتراضی باید به صورت دقیق اشاره و به مواد قانون و مقررات مربوطه اشاره گردد.

اگر نیازمند لایحه اعتراض به مالیات عملکرد هستید می‌توانید از نمونه متن لایحه دفاعیه مالیاتی استفاده کنید.

تبصره 2 ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم:

چنانچه فاصله تاریخ وصول اعتراض مؤدی نسبت به برگ تشخیص مالیاتی تا تاریخ قطعی‌شدن مالیات از یک سال تجاوز نماید، جریمه دو ‌و نیم درصد (%2/5) در ماه موضوع این ماده نسبت به مدت زمان بیش از یک سال مذکور تا تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات قابل مطالبه از مؤدی نخواهد ‌بود.

  • نفر اول: نماینده سازمان امور مالیاتی
  • نفر دوم: قاضی بازنشسته یا حقوق‌دان
  • نفر سوم: سومین نفر را مؤدی می‌تواند انتخاب کند که البته باید همزمان با اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی یا مطالبه، اینکار انجام شود وگرنه در مراحل بعدی، حق انتخاب ندارد.

پیشنهاد ما برای انتخاب این نماینده:

1. اگر مشکل پرونده شما، تخصصاً حسابداری است، از جامعه حسابداران رسمی انتخاب کنید.
2. اگر مشکل پرونده شما، تخصصاً مالیاتی است، از جامعه مشاوران رسمی مالیاتی انتخاب کنید.
3. اگر واحد صنفی هستید (مثلاً مغازه ای دارید) و مشکل پرونده شما را اعضای اتحادیه بهتر متوجه می شوند، از اتحادیه خود، یک نفر را انتخاب کنید.

مطابق تبصره 2 ماده 16 قانون دیوان عدالت اداری:

مهلت تقدیم دادخواست به شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری، برای اشخاص داخل کشور سه ماه و برای افراد مقیم خارج از کشور، شش ماه از تاریخ ابلاغ رأی قطعی است.

دو نکته مهم در نوشتن متن اعتراض به مالیات

  • در متن اعتراض، موارد اعتراض را به‌صورت کلی بنویسید اما بعداً در لایحه دفاعیه، این موارد را به‌صورت دقیق ذکر کنید.
  • هدف ما در متن اعتراض این است که سازمان امور مالیاتی را مطلع سازیم که نسبت به میزان مالیات تعیین شده معترض هستیم و در مراجع بعدی، دفاع خود را انجام می‌دهیم.
نمونه متن انواع اعتراض

نمونه متن اعتراض به برگ تشخیص مالیات عملکرد (با فرض برگشت بعضی از هزینه ها)

                                                بسمه تعالی

داره کل امور مالیاتی  تهران
رئیس محترم امور مالیاتی 361222

با سلام؛
احتراماً اینجانب / این شرکت به برگ تشخیص مالیات عملکرد سال 1402 به شماره ……… مورخ: …. اعتراض داشته و تقاضای رسیدگی مجدد را دارم/دارد:
موارد اعتراض: برگشت هزینه های تبلیغات و تعمیرات ساختمان

نمونه متن اعتراض به برگ تشخیص مالیات عملکرد (با فرض عدم اعمال معافیت ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم)

                                                                             بسمه تعالی

اداره کل امور مالیاتی استان البرز
رئیس محترم امور مالیاتی 125566 کرج

با سلام؛
احتراماً اینجانب / این شرکت به برگ تشخیص مالیات عملکرد سال 1402 به شماره ……… مورخ: ……. اعتراض داشته و تقاضای رسیدگی مجدد را دارم/دارد:
موارد اعتراض: عدم اعمال معافیت ماده 132 ق.م.م

نمونه متن اعتراض به برگ مطالبه مالیات بر ارزش افزوده (با فرض عدم اعمال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده)

                                                                             بسمه تعالی

اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان غربی
رئیس محترم امور مالیاتی 132255 شهرستان ماکو

با سلام؛
احتراماً اینجانب / این شرکت به برگ‌های مطالبه مالیات بر ارزش افزوده دوره های سال 1402 به شماره‌های ……… مورخ: …… اعتراض داشته و تقاضای رسیدگی مجدد را دارم/دارد:
موارد اعتراض: عدم اعمال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده دوره های سال 1402

ما در مؤسسه چرتکه پرداز نمونه متن اعتراض به مالیات و نمونه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی را برای شما قرار دادیم. اگر برای نوشتن نمونه متن اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی به لایحه نیاز دارید می‌توانید از خدمات لایحه نویسی چرتکه پرداز استفاده کنید.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09118548004

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.