به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به مطلبی که در روزنامه های خبری منتشر شد با عنوان «بازهم ردپای مالیات بر ارزش افزوده، این‌بار در گرانی برنج! سیاست‌های تنظیم بازار برنج هنوز دم نکشیده است!» منتشر کرده است، توضیحاتی پیرامون مالیات بر ارزش افزوده برنج ارایه کرد:

در اجرای مفاد تبصره (1) بند (الف) ماده (9) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 مبنی بر”واردات کالاهای موضوع جزء‌های (1)، (3) و (5) بند (الف) مشمول معافیت نبوده و مالیات و عوارض با نرخ استاندارد 9 درصد در مبادی گمرکی به آن تعلق می‌گیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات و عوارض معاف است”. معاف از مالیات بر ارزش افزوده برنج در صورت عرضه داخلی، لیکن واردات آن مشمول پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده در مبادی گمرکی می‌باشد.

به‌موجب حکم جزء (2) بند (الف) تبصره (9) قانون بودجه سال 1403 کل کشور «به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دولت اجازه داد حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارو، نهاده‌های دامی و کشاورزی، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مخصوص اطفال را به یک درصد (۱%) کاهش دهد. مواردی که کمتر از یک درصد (۱%) است به‌همان میزان کمتر، باقی خواهد ماند».

بر این اساس، به‌موجب تصویب نامه شماره 12849/ت 62504 مورخ 1403/01/29 هیات محترم وزیران (موضوع بخشنامه شماره 210/7665/د مورخ 1403/03/11) و اصلاحیه‌های آن به شماره‌ 85614/ت 62645 هـ مورخ 1403/06/04 و شماره 14523/ت 63446 مورخ 1403/09/20، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی (گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه های روغنی، ذرت، کنجاله سویا، جو، حبوبات (نخود، لوبیا و عدس)، گوشت قرمز و گوشت مرغ) به تعداد (57) ردیف تعرفه،  به میزان یک درصد (1 %) تعیین شد.

1404

لیکن وفق جزء (1) بند (ذ) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مبنی بر « حقوق گمرکی واردات دارو و مواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک مخصوص اطفال و مواد اولیه آن، کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی را به یک درصد (۱%) کاهش دهد. سایر اقلام وکالاهایی که حقوق گمرکی آنها به موجب قوانین و مقررات مربوط زیر یک درصد (۱%) می‌باشند به قوت خود باقی است». لذا با عنایت‌به قسمت اخیر ماده 6 قانون مالیات‌برارزش‌افزوده، با عنایت به اینکه عبارت مالیات ارزش افزوده در متن جزء مذکور تصریح نشده، بنابراین کاهش نرخ حقوق ورودی در این جزء قابل تسری به نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای یاد شده نخواهد بود.

لازم به‌ذکر است لایحه دو فوریتی اصلاح جزء (1) بند (ذ) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تاریخ 1404/02/07 بررسی و به‌تصویب نمایندگان رسیده است که پس از طی مراحل قانونی ابلاغ و اجرا خواهد شد.

چرتکه پرداز
موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09118548004

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.