نماینده مردم تیران، کرون و نجف آباد استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مسئولیت سنگین دادرسی مالیاتی گفت:

دنیا امروز در مسائل قضایی به این نتیجه رسیده است که پرونده های قضایی را به مراکز شبه قضایی ارجاع دهد.

دادرسی مالیاتی

بهتر است قبل از پرداخت به جزییات خبر به شرح کوتاهی از دادرسی مالیاتی بپردازیم.بحث دادرسی مالیاتی به بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی ارتباط دارد. صاحبین کسب و کار براساس محاسبات انجام شده، میزان مالیات پرداختی خود را اظهار کنند. در بسیاری از موارد مالیات مشخص شده توسط کارشناسان امور مالیاتی رد می شود و مبلغ مالیات دیگری به جای آن تعیین می شود.ممکن است مبلغ مالیات جایگزین بسیار زیاد باشد و هزینه های زیادی به صاحبین کسب و کار وارد نماید. در این شرایط صاحبین کسب و باید از اظهارنامه ای که ارسال کرده اند دفاع کنند تا مجبور به پرداخت هزینه های اضافی نباشند. بعد از اینکه برگ تشخیص مالیات به مودی ابلاغ شد، با اعتراض به آن فرآیند دادرسی مالیاتی شروع می شود.

دادرسی مالیاتی توسط چه کسی انجام می شود؟

مشاور مالیاتی که فرآیند دادرسی مالیاتی را پیگیری می کند باید در زمینه پیگیری پرونده های مالیاتی تجربه زیادی داشته باشد تا بتواند به خوبی از پس این امر برآید. همچنین لازم است این افراد بر قوانین و بخش نامه های جدید آگاه باشند و از آیین نامه مالیاتی و استانداردهای سازمان حسابرسی آگاهی کافی داشته باشند.

مسئولیت سنگین دادرسی

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم  تیران، کرون و  نجف آباد استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در دومین اجلاس مدیران دادرسی مالیاتی سراسر کشور، اظهار داشت:

شما عزیزان دادرسی مسئولیت بسیار سنگینی دارید چرا که مودیان همیشه از دو امر گریزان هستند . در این مورد می‌توان به مراجع قضایی و مالیات اشاره کرد.

دنیا امروز در مسائل قضایی به این نتیجه رسیده است که پرونده های قضایی را به مراکز شبه قضایی ارجاع دهد. پرونده های قضایی ما اکنون برابر است با کشور هندوستان چرا که در حوزه پیشگیری و حوزه های شبه قضایی عملکرد ما مطلوب نبوده است.

مراکز دادرسی مالیاتی از اهمیت بسیاری برخوردارند چرا که پرونده‌های  مالیاتی بسیار متعدد است. قانونی که سال ۱۴۰۰ به کمک مرکز پژوهش های مجلس اصلاح کردیم خروجی آن این شد که امروز این سازمان، بدون تعارض از جایگاه ویژه و از استقلال برخوردار است. بسیاری از خانواده ها تحت تأثیر تصمیمات شما قرار می‌گیرند چرا که سطح بالایی از افراد به شما مراجعه می‌کنند. عددی که شما باید در سطح بودجه تلاش کنید تا محقق شود بسیار حائز اهمیت است.

امسال دو میلیون پرونده در دست مرکز دادرسی مالیاتی قرار گرفته است که این عدد بالایی است. در برنامه هفتم توسعه به بحث دستیار قضاوت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی رفتیم و در بحث قانون سوم چک به سمت مسقف کردن چک‌ها حرکت کردیم. رفتار افراد را در قانون چک براساس رتبه اجتماعی (احتمال نکول) قرار دادیم و برای آن رنگ‌بندی کردیم و رفتار مالیاتی آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم تا براساس آن چک صادر کنیم.

هرکس که از مالیات فرار نکند به نفع خود آن شخص است. چرا که درصورت پرداخت مالیات به او سقف اعتبار مالی برای چک می‌دهیم. ما باید به لحاظ سیستمی مالیات را به نحوی اعمال کنیم که شخص خودش در پرداخت مالیات اهتمام ورزد.

دستیار هوش مصنوعی را می‌خواهیم با بحث چک شروع کنیم و احتمال می‌دهیم حدود یک میلیون پرونده چک صیادی در قوه قضاییه داشته باشیم. شورای نگهبان موضوع قضاوت با هوش مصنوعی را مطابق فقه نمی‌داند به همین خاطر ما بحث دستیار را به این مبحث اضافه کردیم.

در سازمان امور مالیاتی کشور باید یک کارگروه بررسی از جمله پیشگیری ، دستیار قضاوت از طریق هوش مصنوعی در دادرسی تشکیل شود تا ببینیم چگونه می‌شود به واسطه دستیار هوش مصنوعی پرونده ها را بررسی کرد.۹۳ درصد پرونده های قضایی در چین با هوش مصنوعی و دستیار قضاوت هوش مصنوعی بررسی می‌شوند.

باید یک فرقی بین آن کسی که فرار مالیاتی دارد با کسی که ندارد باشد. ما در بحث رفتار اجتماعی می‌خواهیم فراتر از بحث چک عمل کنیم چرا که این موضوع در برگیرنده ۸۵ مورد است. در دنیا شرکت‌های بیمه‌ای به این مسئله معطوف است که می‌آیند می‌سنجند که این شخص به لحاظ اجتماعی چگونه است آیا پرخطر است؟ آیا موازین قانونی را رعایت می‌کند. بنابراین حتی مسئله مالیات در این موضوع بسیار اهمیت دارد.

در بسیاری از کشورهای دنیا اتفاق بسیار خوبی در حوزه رفتار اجتماعی و در حیطه اعتبار افتاده است. اکنون در حوزه الکترونیکی شدن و در حال گذار به سمت هوش مصنوعی هستیم. این دوره گذار بسیار دشوار است چرا که نه سنتی است، نه مبتنی بر سیستم و نه مبتنی بر هوش مصنوعی است.

اگر در مجلس هم خلا قانونی در حوزه هوش مصنوعی وجود داشته باشد ما به کارگروهی که توسط سازمان امور مالیاتی تشکیل شود. ذیل مسئله دادرسی به واسطه هوش مصنوعی کمک خواهیم کرد.

موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09118548004

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.