سازمان تامین اجتماعی با هدف کمک به همه افراد جامعه، طرح‌های بیمه‌ای مختلفی را ارائه می‌دهد. بیمه اختیاری تامین اجتماعی یکی از انواع بیمه خویش فرما است که سالانه افراد بسیاری نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام می‌کنند.

پرداخت حق بیمه اختیاری با خود شخص بیمه‌شونده است و شامل پوشش‌هایی مانند خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت می‌شود. در ادامه موسسه حسابداری چرتکه پرداز توضیحات بیشتری درباره مزایا، معایب، نحوه ثبت نام و پرداخت بیمه اختیاری و شرایط بازنشستگی این بیمه ارائه می‌دهیم. اگر نیاز به اطلاعات جزئی و آشنایی با نحوه ثبت نام آن دارید، ادامه این مطلب برای شما نوشته شده است.

بیمه اختیاری چیست؟ زیرمجموعه بیمه خویش فرما تامین اجتماعی

برای توضیح باید ابتدا با انواع بیمه در تامین اجتماعی آشنا شوید. به‌طورکلی انواع بیمه در سازمان تامین اجتماعی به دو دسته اجباری و بیمه خویش فرما تقسیم می‌شود. بیمه خویش فرما نیز خود شامل دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد است. افرادی که متقاضی استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی اختیاری هستند باید شخصا نسبت به پرداخت حق بیمه اختیاری خود به‌صورت ماهانه اقدام کنند.

افراد مختلف می‌توانند در ازای پرداخت ماهیانه حق بیمه تعیین شده، از مزایایی چون پوشش‌های درمانی، بیمه بازنشستگی، بیمه از کارافتادگی و فوت در بیمه تامین اجتماعی اختیاری بهره‌مند شود. افراد تحت پوشش بیمه اختیاری از بیمه بیکاری بهره‌مند نخواهند شد؛ همچنین، در صورت پرداخت نکردن بیمه اختیاری تامین اجتماعی، بیمه باطل می‌شود و شخص باید مجددا نسبت به ثبت نام اقدام کند.

تفاوت بیمه تامین اجتماعی اختیاری و مشاغل آزاد با بیمه اجباری

در بیمه اجباری حقوق کار و حق بیمه کارگران توسط کارفرما پرداخت می‌شود. اجباری بودن نام این بیمه، موظف بودن کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارکنان خود را نشان می‌دهد. در بیمه تامین اجتماعی اختیاری و مشاغل آزاد، که از نوع بیمه خویش فرما محسوب می‌شوند، شخص حق بیمه خود را در موعد مقرر هر ماه شخصا واریز می‌کند. این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و می‌خواهند از مزایای بیمه استفاده کنند. علاه‌بر این، درصد حق بیمه در بیمه‌های اجباری و اختیاری با یکدیگر متفاوت هستند؛ درواقع درصد حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی برابر با ۲۷ درصد است. همچنین، بیمه بیکاری فقط به افراد تحت پوشش بیمه اجباری تعلق می‌گیرد.

مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد چیست؟

بیمه اختیاری نیز مانند هر نوع بیمه دیگر، مزایا و معایبی دارد. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد بپردازیم. از جمله مزایای بیمه اختیاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از پوشش‌های درمانی
  • امکان بازنشستگی متناسب با سابقه پرداخت حق بیمه و دریافت حقوق مستمری
  • برقراری مستمری از کارافتادگی کامل
  • برخورداری از پوشش‌های فوت و خدمات کفن‌ودفن
  • تعلق گرفتن حقوق مستمری به خانواده بعد از فوت بیمه شده
  • ارائه وسایل کمک پزشکی و کمک هزینه پروتز و اروتز
  • دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و افراد تحت تکفل او
معایب ثبت نام

در کنار مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد، این نوع بیمه معایبی نیز دارد که متقاضیان پیش از اقدام برای ثبت نام باید از آن‌ها آگاه باشند. ازجمله معایب بیمه اختیاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعلق نگرفتن بیمه بیکاری ثابت به فرد بیمه‌شده
  • برخوردار نشدن از غرامت دوران بارداری
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه از کارافتادگی ناشی از کار
  • تعلق نگرفتن کمک هزینه ازدواج به بیمه شده
  • پرداخت حق بیمه به‌صورت کامل توسط خود شخص
شرایط ثبت نام

طبق اعلام سازمان ، افراد برای ثبت نام و استفاده از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی اختیاری باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه
  • داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال سن (مرد و زن)؛ درصورتی‌که سن متقاضی از ۵۵ سال بیشتر باشد، باید معادل مدت مازاد سنی، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. به‌عنوان مثال فردی ۵۸ ساله باید معادل با ۳ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد یا مبلغ آن را هنگام ثبت نام پرداخت کند.
  • افرادی که بیش از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، قانون محدودیت سنی شامل آن‌ها نمی‌شود و با هر سنی قادر به ثبت نام برای بیمه تامین اجتماعی اختیاری خواهند بود.
  • متقاضی نباید در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی و پوشش‌های بیمه اجباری مشغول به کار باشد.
نحوه ثبت نام بیمه اختیاری؛ مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی
  • فرد متقاضی برای ثبت نام بیمه اختیاری باید به شعبه تامین اجتماعی که سوابق پرداخت حق بیمه در آن متمرکز شده است، به‌صورت حضوری مراجعه کنند. در شعبه با دریافت و پر کردن فرم مربوط به بیمه تامین اجتماعی از نوع اختیاری، درخواست خود را مکتوب کنید و با یک قطعه عکس و رسید دریافتی از شعبه به مسئول مربوطه تحویل دهید. پس از گذشت حداکثر ۲ ماه از تاریخ ثبت درخواست، شعبه موظف است وضعیت متقاضی و صلاحیت او را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.
  • بررسی‌هایی که در شعبه انجام می‌شود شامل سن متقاضی، سوابق بیمه‌ای و پزشکی و معرفی به کمیسیون پزشکی خواهد بود. درصورت پذیرفته شدن برای ثبت نام، حداکثر تا ۲۰ روز بعد از اعلام نتیجه برای انعقاد قرارداد به شعبه مراجعه کند و نهایتا تا ۱۰ روز بعد از انعقاد قرارداد حق بیمه خود را بپردازد.
نرخ حق بیمه اختیاری و پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی
  • طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، نرخ هزینه بیمه اختیاری خویش فرما ۲۷ درصد مبلغ حداقل دستمزد در سال تعیین شده است. براساس مبلغ حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲، حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲ با نرخ ۲۷ درصد برابر با ۱ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان خواهد بود. (این مبلغ براساس حقوق بیمه‌شونده و مبلغ قرارداد انعقادی با تامین اجتماعی تعیین می‌شود). برای پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی می‌توانید به سایت سامانه یکپارچه تامین اجتماعی با آدرس samt.tamin.ir سر بزنید و از قسمت عملیات بیمه شدگان خاص برای پرداخت اقدام کنید.
  • مدت زمان پرداخت هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی حداکثر تا آخرین روز ۲ ماه بعد در نظر گرفته شده است. اگر پرداخت حق بیمه تا این مدت انجام نشود، قرارداد منعقد شده از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده است، لغو خواهد شد.
شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی چگونه است؟
  • شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری تامین اجتماعی مانند بیمه اجباری است؛ بیمه شده باید ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. حقوق بازنشستگی بیمه اختیاری نیز بر اساس حق بیمه پرداختی در طی ۳۰ سال مشخص می‌شود. افراد متقاضی هر دو سال یکبار می‌توانند نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حق بیمه ماهیانه خود اقدام کنند؛ به این ترتیب میزان حقوق در دوران بازنشستگی بیشتر خواهد شد.
موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09118548004

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.