عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکت

نحوه اعلام عدم فعالیت شرکت چگونه است؟

با تغییر اوضاع کاری شرکت‌ها، شرایط مختلفی به آن‌ها تحمیل می‌شود. نوسانات بازار و مشکلات پیش رو از جمله ورشکستگی، دلسردی از کار، اختلاف میان شرکا و غیره مانع از ادامه امور شرکت شده و عدم فعالیت شرکت را موجب می شود.

شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به‌عنوان مصارف شخصی صاحبان خود، هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد. مراتب عدم فعالیت شرکت باید به‌صورت قانونی به سازمان امور مالیاتی اعلام شود تا شما را از پرداخت مالیات معاف نماید؛ در غیر این صورت، شرکت مشمول جرایم مالیاتی سنگین خواهد شد.

در این حالت، ارائه اظهارنامه عدم فعالیت در مؤعد قانونی نیز از ضروریات است. موسسه حسابداری چرتکه پرداز برای توضیحات بیشتر در مورد عدم فعالیت شرکت در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نامه عدم فعالیت شرکت آشنا کنیم پس همراه ما باشید.

برای اعلام عدم فعالیت شرکت ثبت شده چه باید کرد؟

در شرایطی که هئیت مدیره شرکت تمایلی به ادامه فعالیت ندارند باید نامه عدم فعالیت تنظیم نموده و آن را به حوزه مالیاتی مربوط ارائه دهند. نامه عدم فعالیت باید در سربرگ رسمی شرکت، همراه با مهر و امضای رسمی شرکت انجام پذیرد. در متن نامه عدم فعالیت باید اطلاعات ضروری از جمله نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، عنوان واحد صنفی و تاریخ آغاز عدم فعالیت شرکت قید شده باشد.

پس از تنظیم نامه عدم فعالیت و ثبت در دبیرخانه سازمان امور مالیاتی کارشناس محترم سازمان، نامه اعلام عدم فعالیت را در پرونده شرکت بایگانی کرده و به‌عنوان مستندات قانونی نگهداری می‌نماید؛ اما شما مؤدیان محترم باید بدانید که با داشتن نامه عدم فعالیت نمی‌توان سازمان را مجاب نمود از بررسی مالیات عملکرد و حسابرسی حساب های شرکت خوداری نماید.

بلکه همانطور که پیش‌تر بیان نمودم شرکت بدون فعالیت هیچ نوع گردش مالی بانکی ندارد، حتی به‌عنوان مصارف شخصی صاحبان خود، هیچ قرارداد خرید و فروشی در آن منعقد نمی‌گردد.

نکات قابل توجه در زمان اعلام عدم فعالیت

در ادامه مطلب به مواردی که شرکت‌های غیر فعال باید به آن توجه داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

یک شرکت تا زمانی که پرونده مالیاتی نداشته باشد، نمی‌تواند نامه عدم فعالیت شرکت برای واحد اقتصادی خود تنظیم نماید.

اعلام عدم فعالیت شرکت باید در هر سال مالی انجام گردد. یک بار اعلام عدم فعالیت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند. تداوم عدم فعالیت شرکت باید هر ساله تمدید شود.

شرکت‌‌های بدون فعالیت هم باید مانند شرکت ‌های فعال، نسبت به پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام نمایند. به این معنا که در هر سال مالی، حتی در صورت نداشتن فعالیت، دفاتر قانونی باید پلمپ شود.

حتی در حالت عدم فعالیت، شرکت‌‌ها موظفند اظهارنامه مالیاتی سالانه عملکرد خود را به ‌صورت سفید ارسال نمایند. اظهارنامه ارزش افزوده نیز به صورت صفر باید در زمان مقرر به سازمان امور مالیاتی تسلیم شود.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که اعلام عدم فعالیت شرکت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل‌قبول است بنابراین یک شرکت نمی‌تواند برای سال مالی که هنوز نرسیده است درخواست نامه عدم فعالیت شرکت نماید.

در صورتی که مدت ‌زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد، شرکت منحل خواهد شد.

اگر شرکت در اساسنامه آورده نقدی داشته باشد، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

خرید هرگونه اموال، اثاثیه، تجهیزات و غیره طی سال، جزو خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است. لذا یک شرکت غیرفعال نباید هیچ‌گونه خرید و فروشی انجام دهد حتی خریدهای شخصی، چون به‌عنوان فعالیت شرکت محسوب می‌شود و در این حالت مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌‌شوید.

اگر شما هم قصد تحریر یک نامه عدم فعالیت شرکت را دارید، می‌توانید به صفحه مشاور مالیاتی مراجعه کنید تا از مشاورین متخصص چرتکه پرداز استفاده کنید.

استعلام عدم فعالیت شرکت توسط سازمان امور مالیاتی

مراجع مالی و مالیاتی، برای صحت سنجی عدم فعالیت شرکت، از روش‌های زیر در تشخیص عدم فعالیت شرکت استفاده می‌کنند و مبادرت به پذیرش درخواست یا رد عدم فعالیت شرکت می‌نمایند:

 بررسی اظهارنامه تسلیمی و صحت سنجی آن

بررسی دفاتر قانونی که می‌بایست به صورت سفید تحویل داده شوند و نباید هیچ‌گونه ثبت حسابداری در آن‌ها درج شده باشد.

استعلام‌های مالی و حساب بانکی شرکت به نحوی که در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نشده باشد، تراکنش‌های اتوماتیک بانک‌ها است. این به‌غیر از تراکنش‌های اتوماتیک بانک‌ها است.

بررسی خرید و فروش‌های ثبت شده به نام اعضا یا برای شرکت؛ هرگونه خرید و فروشی نشان از وجود معامله دارد. اطلاعیه‌های فصلی (گزارشات 169 ق.م.م)

برای بررسی دفاتر و فاکتورهای شرکت‌های دیگر توسط سیستم یکپارچه مالیاتی، توجه داشته باشید که کشف فقط یک فعالیت مالی فعالیت مالی (درآمدی)، سرنخی است برای کذب بودن ادعای شما که منجر به جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌گردد.

محاسبه مالیات شرکت های بدون فعالیت

برخی افراد تصور می‌کنند تا زمانی که تشکیل پرونده مالیاتی نداده‌ باشند، مشمول مالیات نخواهند شد. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اداره ثبت شرکت‌ها مکلف است در پایان هر ماه، اطلاعات مربوط به ثبت شرکت‌ها و مؤسسات و نیز تغییرات آن‌ها را به اداره مالیات اطلاع دهد.

که این امر در سال‌های اخیر بلافاصله بعد از پایان امور اداری ثبت شرکت‌ها، پرونده سازمان امور مالیاتی شرکت به‌صورت الکترونیکی و موقت صورت می‌گیرد؛ که نیازمند تکمیل و صحت سنجی از طریق پرتابل و صفحه شخصی شرکت خود در سازمان مالیاتی است. در نتیجه، اگر شرکتی فعالیت اقتصادی نداشته باشد، باید مراتب عدم فعالیت شرکت خود را به حوزه مالیاتی اعلام نماید.

با توجه به آیین نامه جدید رسیدگی موسوم به آیین نامه 219 قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین ماده 237 همین قانون، سازمان امور مالیاتی باید بر اساس رسیدگی و پس از محرض شدن درآمد، مالیاتی وضع نماید؛ پس شما مؤدیان مالیاتی در صورت اعلام عدم فعالیت شرکت و اجرای قوانین مقرر در رابطه با تسلیم گزارشات مالی از جمله اظهارنامه عمکرد، با توجه به موراد یاد شده بالا گامی مهم برای پذیرش عدم فعالیت واحد اقتصادی خود برداشته اید.

چگونه عدم فعالیت رد کنیم؟

ارسال نامه عدم فعالیت به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی قابل انجام است. اگر اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل، اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال ننمایند، مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی به میزان 30 درصد مالیات متعلقه خواهند شد.

عدم ارسال اظهارنامه در شرکت‌های غیرفعال، مشمول جریمه غیرقابل بخشش 10 درصد مالیات متعلقه خواهد بود. محاسبه مالیات شرکت‌ها به‌ازای درآمد آن ها صورت می‌گیرد. پس اگر یک شرکت، به دلیل نداشتن فعالیت مالی، درآمدی هم نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

از آن‌جا که شرکت‌های بدون فعالیت، درآمدی هم ندارند، در صورت اثبات این موضوع و پذیرش سازمان، مالیات آن‌ها صفر خواهد بود.

نمونه نامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی

پس از آموزش چگونگی اعلام عدم فعالیت شرکت، مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که نامه عدم فعالیت شرکت را چگونه بنویسیم؟ در این بخش، یک نمونه نامه اعلام عدم فعالیت شرکت آورده شده تا شما با نکات نامه عدم فعالیت آشنا شوید.

ریاست محترم سازمان امور مالیاتی

 با سلام

احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت ……………. و کلاسه پرونده……………….. و شناسه ملی …………………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

                                                                                                                                     مهر و امضاء

سایر توضیحات در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم به حضورتان اعلام می‌گردد.

نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی

شما برای نوشتن نامه عدم فعالیت شرکتبه تامین اجتماعی تنها کافی است؛ نامه عدم فعالیت خود را با سربرگ و مهر و امضا، همانند فرم زیر خطاب به ریاست سازمان تامین اجتماعی نوشته و آن را به کارشناسان مربوطه تحویل دهید.

ریاست محترم سازمان تامین اجتماعی

با سلام احتراما بدین وسیله اعلام می‌دارد شرکت ………………….. به شماره ثبت …………… و کلاسه پرونده……………….. و شماره کارگاه …………………….. از تاریخ……………… تا تاریخ ……………… هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت خود را اعلام می‌دارد. مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.

                                                                                                                                      مهر و امضاء

نکته مهم: بعد از تسلیم نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی به محل شما اعظام شده تا بلکه صحت موضوع را تایید و به اصطلاح عدم فعالیت کارگاه را برای شما میسر کنند و دیگر نیازی به ارسال لیست بیمه هم برای کارگاه نیست؛ ولی برای برگشت و احیای فعالیت کارگاه نامه‌ای با مضموم، فعالیت و از سر گیری امورات کارگاه به سازمان اعلام نموده که بازرسان سازمان تامین اجتماعی مجدد نسبت به تایید آن به محل کارگاه شما مراجعه کرده و این مهم را تایید می‌کنند و امکان ارسال لیست بیمه برای شما فراهم خواهند کرد. لازم است شما در دفاتر قانونی و اظهارنامه و سایر ضمائم عدم فعالیت شرکت خود را نیز اعلام نموده تا زمینه تایید آن در سازمان مالیاتی برای شما فراهم آید.

جمع‌بندی

لازم است نکته‌ای درباره اعلام نامه عدم فعالیت به سازمان تامین اجتماعی بیان کرد که این اقدام یک مکمل برای عدم فعالیت شرکت است که می‌تواند در مراجع رسیدگی مالیاتی به‌عنوان دلایلی مورد بررسی قرار گیرد. لذا در صورت اعلام نامه عدم فعالیت شرکت به تامین اجتماعی، این سازمان بلافاصله بازرسین خود را به محل اعزام نموده و عدم فعالیت شرکت پس از تایید بازرسی تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت.

در پایان باید بیان کنیم شرکت‌ها و در کل فعالیت اقتصادی که را اندازی می‌شود طبق قانون می‌بایست مالیات خود را پرداخت نماید، لذا درصوت عدم فعالیت، صاحبان کسب و کار مجموعه اقداماتی را تواًمان باید صورت دهند که برای دولت و ارگان‌های مالیات ستانی این امر میسر گردد.

چرتکه پرداز
موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تجربه و اعتماد دو مولفه اساسی برای اثبات کیفیت خدمات توسط هر سازمان می باشد که جز با گذشت زمان بدست نمی آید. در این میان موسسه مالی و حسابداری چرتکه پرداز اعتماد شرکتها، کسب و کارها و سازمان های مختلف را به خود جلب کرده است.

رسالت ما ارایه خدمات با بهترین کیفیت در بالاترین سطح حرفه ای ممکن به مشتریانمان است. اعتقاد داریم که با این طرز عمل، می توانیم اعتبار خود را افزایش دهیم تا در حرفه مان بهترین بمانیم. ما به رعایت ارزش های اخلاقی با عمل کردن به آن ها، اعتقاد راسخ داریم.

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد یک گزارش مالی و ارائه آن به استفاده کنندگان برون سازمانی اعم از سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و .. را کاری بسیار تخصصی کرده است. این دشواری و پیچیدگی نه‌تنها باعث اتلاف وقت سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شود، بلکه درنهایت موجب تحمیل هزینه های سنگین می‌شود و خسارت‌های گاه جبران‌ناپذیری را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. ما در موسسه چرتکه پرداز ادعای تسط کامل بر تمام قوانین و مقررات را نداریم اما همواره در تلاشیم که از آخرین تغییرات علم حسابداری و قوانین کشور با اطلاع بوده دانش خود را بروز نگهداریم.

جهت ارتباط با ما

آدرس :

گیلان، لنگرود، بلوار شهید عبدالکریمی، روبه روی پلیس+۱۰، کوچه صدف، پلاک۱۰، موسسه حسابداری چرتکه پرداز

تلفن تماس:

013-42531537

09112437827

09118548004

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.